Bild på fartyg som åker på vattnet

Då blir sjökaptenen doktor

Ända sedan sjöfartens begynnelse har man insett att det måste gå att ge sjukvård ombord och att ha ett fartygsapotek. Även om vi idag upplever att världen krympt så kan ett fartyg vara så långt ute till havs att det tar en vecka att nå närmaste hamn. Därför är fartygsapoteket än idag inte bara en nödvändighet – det är ett lagkrav.

Livet på ett fartyg i oceanfart är annorlunda från nästan allt vi på land är vana vid. Trots satellitinternet och telefoner som fungerar på i stort sett varje punkt på jorden.

Avstånden är enorma både i tid och kilometer och på vissa resor kan det ta en vecka att nå närmaste hamn.

Sjöfarten har därför helt egna regelverk för sjukvård ombord. Bland annat måste alla fartyg ha ett fartygsapotek med ett innehåll som i detalj är fastställt i lag. Allt från narkotikaklassade preparat till ögondroppar och givetvis sjösjuketabletter angivet. Alltid med exakta kvantiteter beroende på en klassning som avgörs av hur stor besättningen är och hur långt man kan befinna sig från närmaste hamn.  Även livbåtarna har fartygsapotek ombord.

Alla fartyg måste också ha en sjukvårdsansvarig – ofta befälhavaren - som ansvarar för apoteket och som är utbildad i att ge akut vård. Även här bestäms nivån av fartygets klassning.

Ulf Deutgen på sitt kaptenskontor ombord på Nabucco. Foto: Mats Genberg

Ulf Deutgen är kapten på Wallenius Marine och för befäl över Ro-ro fartyget Nabucco som transporterar bilar och andra fordon över hela världen. Var femte år går han en vidareutbildning där det bland annat ingår att praktisera på en akutmottagning.

– Vi som är sjukvårdsansvariga måste kunna göra det som krävs om något händer, säger Ulf.

– Det betyder att vi har väldigt speciell och specifik delegering där vi bland annat får utföra viss kirurgi. Även om amputationer inte längre ingår i listan på åtgärder som en kapten förväntas utföra…

Nabucco har plats för 7700 bilar och seglar över hela världen. Foto: Mats Genberg

Fartyg i den svenska handelsflottan har tillgång till Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral - Joint Rescue Co-ordination Centre (JRCC). JRCC ligger vid Käringberget utanför Göteborg och ger hjälp åt svenska fartyg över hela världen och även till andra fartyg i vattnen runt Sverige. JRCC kan koppla vidare ärenden till speciella jourläkare så att den sjukvårdsansvarige kan få hjälp att ställa diagnos och att ge rätt behandling.

– Våra jourläkare kan sjöfarten och vet redan från början exakt vad som finns att tillgå i det aktuella fartygets eget apotek och vad den sjukvårdsansvariga har kompetens att göra. Det säger Maria Boman som är sjöräddningsledare på Sjöfartsverket och som är en av de som tar emot larm från fartyg.

– Vi kan också organisera evakuering av en sjuk eller skadad person med helikopter i många farvatten och har kontakt med räddningsorganisationer över hela världen.

Men när det gäller fartyg i oceanfart kan det vara omöjligt att evakuera. På vissa rutter kan det vara upp till en veckas färd för att komma till närmaste hamn och det är avstånd som inte är möjliga för en helikopter.

– Idag kan vi ju skicka bilder och medicinska data över länk och ofta även ha videosamtal, men ibland måste vi förlita oss på text, säger Ulf Deutgen. 

– Men det finns också tillfällen där det inte går att få uppkoppling alls. Då måste jag vara trygg i att kunna agera helt själv.

– Det är väldigt ensamt på de stora haven. Vi skojar ibland och säger att det har sina fördelar att segla i vatten i närheten av oroshärdar. Där kan det finnas hangarfartyg och de är som flytande storstäder som man kan få hjälp av om det är verklig kris…

De allra flesta seglatser sker helt utan andra missöden än något enstaka småsår eller lite feber. De receptbelagda delarna av fartygsapoteket används mera sällan. En gång om året ska fartygsapoteket därför ses över och gamla preparat bytas ut.

Apoteket driver Skeppsapoteket i Göteborg som är helt inriktat på just sjöfartens behov. De är experter på fartygsapotek.

– Vi levererar de läkemedel och kringprodukter som fartygen behöver ha ombord enligt Sjöfartsverkets författning, säger Linda Poulsen på Skeppsapoteket.

– Vi gör också den årliga översyn av fartygsapotek som Sjöfartsverket rekommenderar. Då genomför någon av våra medarbetare med farmaceutisk kompetens en kontroll av läkemedel inklusive sortiment, mängd, sista förbrukningsdag och lagringsföreskrifter.

Dessutom kontrollerar vi att instrument och annan utrustning i fartygsapoteket är kuranta.

– Livet till sjöss handlar om att alltid vara förberedd – men inte rädd, säger Ulf Deutgen.

– Och både apotek och sjukvårdskunskap är viktiga delar i det.